top of page

BABYSPECIALIST

Om een belangrijke bijdrage te leveren aan het welbevinden en de ontwikkeling van baby’s heb ik mijn kennis over de ontwikkeling en behoeften van baby’s verder uitgebreid. Naast mijn pedagogisch opleiding en overige cursussen, heb ik de training “werken met baby’s” gevolgd en het certificaat behaald.

 

Babyzorg

Baby’s zijn er van nature op ingesteld een hechte liefdevolle relatie aan te gaan met één of meerdere personen. Deze relatie biedt de baby veiligheid, geborgenheid en voldoening.

Hechting speelt een zeer belangrijke rol bij de ontwikkeling van de baby en is essentieel voor een goede emotionele en sociale ontwikkeling. Voor een goede hechting tussen de baby en mij speel ik in op de natuurlijke behoeftes van de baby. Nabijheid en lichamelijke contact geeft de baby een gevoel van veiligheid, geborgenheid en vertrouwen. In mijn pedagogisch handelen gebruik ik de volgende vaardigheden:

 

-Bieden van emotionele ondersteuning.

-Respecteren van de autonomie.

-Bieden van structuur en continuïteit.

-Zeggen wat je doet, benoemen wat je ziet.

-Stimuleren van de ontwikkeling.

-Begeleiden van interacties.

  

De 5 R’s

We kennen allemaal wel de 3 R’s, Rust, Reinheid en Regelmaat die de kinderen nodig hebben. Hier voeg ik er nog twee bij. De 5 R’s gelden niet alleen voor de baby’s en dreumesen, maar ook voor de peuters.

 

Rust: baby’s krijgen voldoende rust. Ze slapen in een aparte ruimte en ik zorg ervoor dat ze niet overprikkeld worden.

 

Reinheid: Een goede hygiëne is zeer belangrijk.

Regelmaat: Een vaste patroon van slapen, voeden, knuffelen en spelen, afhankelijk van het tempo en signalen van de baby.

Respect: Respect voor de baby, respect voor jezelf, respect voor de ouders van de baby.

Richting: De richting bepaal ik als opvoeder/verzorger door grenzen te stellen en verantwoordelijkheden te nemen voor de opvoeding en zorg.

 

Emmi Pikler 

In mijn werkwijze en omgang met de baby’s en dreumesen laat ik me vooral inspireren door de visie van Emmi Pikler. Met name bij bewegen, spelen en verzorgen.

 

Bewegen

Al bewegend laat ik de baby's en dreumesen zichzelf en de wereld kennen op zijn eigen tempo en eigen initiatief en op een natuurlijke manier. Mijn taak is om het jonge kind te helpen en te stimuleren in zijn bewegingsontwikkeling. Ik schep de voorwaarde dat ze voldoende bewegingsruimte krijgen die de ontwikkeling van de natuurlijke beweging mogelijk maakt. Ik vermijd zoveel mogelijk het zitten in een wipstoel en wanneer de baby oefent met draaien, tijgeren en kruipen, ook de babybox. De babybox wordt dan alleen voor hun veiligheid op bepaalde momenten gebruikt.

 

Spelen

Baby’s en dreumesen krijgen de gelegenheid om te ontdekken, experimenteren en te leren. Zij mogen zelf bepalen waarmee ze spelen en hoe lang. Zo leren ze de eigenschappen en voorwerpen kennen op hun unieke manier. Ik kies heel bewust het speelgoed voor baby’s en dreumesen uit. Het criterium voor geschikt speelgoed is: kan de baby grijpen met zijn handen en voeten? Geeft het hem voldoende verschillende ervaringen zoals; betasten, voelen, vastpakken, bekijken, in de mond stoppen, schudden, slaan, in of op elkaar zetten, schuiven, enzovoort. In mijn kinderopvang zal je ook geen mobieltjes boven de box zien hangen. Ook geen activitiy panel aan de box of speelgoed waar een batterij in moet. 

 

Verzorging

De verzorgingsmomenten zijn juist zo geschikt om met de baby in contact te komen. Tijdens deze dagelijkse, intieme momenten kan er een veilige hechting ontstaan. Ik let op de signalen van de baby, zoals mimiek, beweging en geluiden. Zo leer ik de behoeftes en “taal” kennen en kan ik er gepast op reageren. Ik houd rekening met de tempo en de beweeglijkheid van de baby en vertel wat er met hem gaat gebeuren. Zo kan het mentaal en fysiek op alle handelingen voorbereiden.

Schermafbeelding 2021-02-28 om 11.54.59.
bottom of page